Celý svět slaví Giving Tuesday, mezinárodní svátek dárcovství
Po nákupní horečce na Black Friday do Česka letos podruhé přichází Giving Tuesday – světový svátek dárcovství a nejštědřejší den v roce. Celý svět včetně Česka se spojí s jediným cílem, aby pomáhal a vrátil společnosti něco dobrého zpět. MyRefresh se do oslav také rozhodl zapojit. Giving Tuesday v Česku pod svá křídla vzala Asociace společenské odpovědnosti.
Giving Tuesday se slaví každý rok první úterý po Dni díkuvzdání a jako kontrast k nákupnímu šílenství na Black Friday. Svátek se po černém pátku snaží vyrovnat lehce ztracený balanc a podpořit v lidech chuť pomáhat, zároveň startuje adventní charitativní sezonu. Lidé, firmy, neziskové organizace, vzdělávací instituce, města či rodiny, ti všichni společně na Giving Tuesday věnují peníze, čas či znalosti potřebným nebo jen dělají dobré skutky. Na Giving Tuesday po celém světě padají filantropické rekordy v částkách vybraných na charitu. Největší svátek dárcovství se ve světě slaví od roku 2012, v Česku teprve podruhé. V loňském roce se do hnutí zapojilo více než 100 zemí světa a na dobrou věc se vybralo 168 milionů dolarů.
„Giving Tuesday je magické datum. Ten den se po celém světě děje nespočet dobrých skutků. Štědrost by však neměla být výsadou jen jednoho dne v roce. Pokud bychom dárcovství přirovnali k manželství, Giving Tuesday je jako oslava výročí,“ popisuje Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. V Česku je aktuálně na Giving Tuesday registrováno přes 150 dárcovských výzev. Jejich rozsah je široký, zaměřují se na pomoc nemocným, zvířatům, dětem z dětských domovů, seniorům i LGBT komunitě, nebo na podporu osobního rozvoje a vzdělávání či prevence proti mozkové mrtvici.
MyRefresh také na Giving Tuesday registroval dárcovskou výzvu, která věnuje zážitkový workshop pro manažery neziskových organizací nebo různé poradce, kteří podporují a vedou druhé lidi a mají pocit, že by potřebovali zlepšit komunikaci s nimi.
Do oslav se také zapojily známé neziskové organizace jako například Lékaři bez hranic, ADRA, Linka bezpečí či Charita Česká republika. Celofiremní sbírky či zvláštní dárcovské aktivity na Giving Tuesday pořádají velké společnosti jako Skanska, ArcelorMittal, T-Mobile, Česká pošta, Avast, Mary Kay či McDonald’s, ale také menší společnosti jako LaceUp, Balance Club Brumlovka či Retela.
Giving Tuesday v Česku propůjčili svou tvář také tři známé osobnosti a jako ambasadoři se aktivně zapojili skrze své vlastní dárcovské výzvy. Herec a moderátor Michal Kavalčík známý jako Ruda z Ostravy vybral na elektrický invalidní vozík s micro joystickem pro nemocného Václava se svalovou dystrofií již 172 950 Kč, což činí 115 % z plánovaných 150 000 Kč. Barbara Nesvadbová, spisovatelka a zakladatelka Nadačního fondu Be Charity, se rozhodla podpořit tři nemocné děti – Elenku, Valentýnku a Hynka. Společnost TextilEco a.s. její dárcovskou výzvu podpořila finančně a každou darovanou korunu navíc násobila. Poslední ambasadorkou Giving Tuesday v Česku je světově známá modelka a zakladatelka Nadačního fondu Happy Hearts Petra Němcová. Petra ve své výzvě, která poběží až do Vánoc, sbírá prostředky na obnovu škol poškozených přírodními katastrofami.
Všechny registrované výzvy a další tipy, jak se do oslav světového dne dárcovství zapojit, naleznete na www.giving-tuesday.cz.